TopBottom

Announcement: Selamat bercuti. Selamat Tahun Baru 1431 Hijrah yang bakal menjelang.

Berita Baik Bagi Sekolah Pencapaian Tinggi, Kata Muhyiddin

Posted by j-qaf at Tuesday, December 8, 2009
Share this post:
Ma.gnolia DiggIt! Del.icio.us Yahoo Furl Technorati Reddit

TOKYO, 8 Dis: Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin akan mengumumkan berita baik bagi sekolah yang mencapai pencapaian tinggi dalam semua bidang, sebagai satu langkah yang diambil kerajaan untuk memperbaiki kualiti pendidikan.

"Saya ingin menawarkan sesuatu yang baru kepada guru besar dan guru. Jika guru besar dan guru mendapat pencapaian baik, sekeseluruhan sekolah itu akan mendapat manfaatnya, bukan hanya dengan memperbaiki mutu peperiksaan tetapi juga dalam ko-kurikulum, guru besar dan guru, kita akan beri insentif. Kita akan umumkan," kata beliau.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran berkata beliau akan mengumumkan 20 sekolah teratas dalam pencapaian di Malaysia tidak lama lagi.

Kerajaan sedang mengkaji kira-kira 10,000 sekolah dan telah mengadakan gred nya.

"Yang menarik ialah sesetengah sekolah ini yang tidak dianggap sebagai sekolah perdana, kini telah mendahului apa yang dipanggil sekolah perdana. Ini kerana disebabkan kualiti kepimpinan guru besar dan guru sekolah tersebut," katanya dalam ucapan semasa mengadakan perjumpaan dengan penuntut dan profesional Malaysia yang berada di Jepun.

Kini terdapat kira-kira 1,428 penuntut Malaysia di Jepun.

Beliau berkata kerajaan juga mahu pra-sekolah menjadi sebagai aliran penting dalam sistem pendidikan kebangsaan.

Kanak-kanak berusia tiga hingga empat tahun mempunyai minda yang boleh menerap dengan cepat apa-apa yang dididik.

"Kalau hendak mereka belajar bahasa apa sekali pun, mereka boleh belajar dengan cepatnya. Kalau kita mahu bahasa Inggeris, kita akan masukkan komponen Inggeris dan saya hendak pastikan pra-sekolah kita akan tambah," kata Muhyiddin.

Sekarang, hanya 67 peratus daripada kanak-kanak dalam lingkungan usia pra-sekolah yang menghadiri pra-sekolah.

"Kita hendak menjadikan peratusan itu kepada 87 peratus dalam tempoh tiga tahun. Oleh itu, kerajaan akan menyediakan lebih banyak bilik darjah dan tenaga kerja. Kalau perlu latihan, kita akan berikan juga," katanya.

Bagi pihak swasta yang hendak mengadakan pra-sekolah, kerajaan akan memberi insentif, katanya.

Muhyiddin berkata kerajaan juga mahu menentukan bahawa murid-murid yang sudah belajar selama tiga tahun, mesti boleh membaca, menulis dan mengira.

"Ada yang masih buta huruf. Ada peratusan yang tidak boleh menguasai membaca, mengira dan menulis," katanya.

Muhyiddin yang kini dalam rangka misi pelaburan dan perdagangan ke Jepun, menasihatkan penuntut untuk mempelajari budaya bangsa Jepun khasnya mengenai etika kerja, ketepatan masa dan pengurusan masa.

sumber: Bernama

Labels:

0 comments:

Post a Comment